Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
 

Hur stressad är du?

Är du en eldsjäl som brinner för ditt arbete, så att det blivit din "jobby" (jobb+hobby)? Har du svårt att skilja mellan arbetstid och fritid — eller har du hittat balans i tillvaron? Tillåter du dig att vara "lat"? Här kan du testa dig själv och se om du är i riskzonen för att drabbas av stress.

1
Du har bjudit in dina vänner till ett grillparty i parken. Kvällen innan hör du på väderleksrapporten att det ska bli oväder.

a. Du tar vädret som det kommer och improviserar om det börjar regna. Väderleksrapporterna brukar aldrig stämma, tänker du, så det kan lika gärna bli fint.
b. Du funderar genast ut en reservplan.
c. Du får ont i magen och kan inte koppla av. Du ångrar att du ordnat en fest och lovar dig själv att aldrig göra om det.
d. Du får andnöd och hjärtklappning och tänker ut alla möjliga tråkiga scenarier om hur din fest blir förstörd.

2
Några mycket goda vänner, som du inte träffat på ett tag, ringer och bjuder hem dig.

a. Du blir jätteglad och tackar ja direkt.
b. Du tackar ja, men känner att det bär emot.
c. Du har inte alls lust att träffa dem, men bokar ett datum om en månad för att inte göra dem ledsna och tänker att du kan ringa återbud senare.
d. Du får ont i huvudet bara av att tanken på att träffa dem och säger att det inte passar just nu, men att du kan höra av dig.

3
Du har slarvat med en arbetsuppgift och får en vänlig tillsägelse av chefen att göra om den.

a. Du förklarar för din chef att din tid inte räcker till och att det behövs en omorganisering i arbetsplaneringen.
b. Du tänker att du måste haft en dålig dag, förlåter dig själv och gör om uppgiften med bättre resultat.
c. Du stänger in dig på toaletten och storgråter, sedan tar du hem jobbet för att hinna med.
d. Du skäller ut chefen, talar om hur urusel han är, drar upp en massa tidigare oförrätter och smäller igen dörren om dig när du lämnar rummet.

4
Senast du grät berodde det på…

a. Att någon nära vän eller anhörig dött.
b. Att en av dina vänner hade det svårt.
c. Att det kändes tungt att leva.
d. Att besticken inte blev rena när du diskade dem i diskmaskinen.

5
När du går och lägger dig om kvällarna…

a. Somnar du nästan genast.
b. Summerar du dagen i tankarna och somnar sedan gott.
c. Ligger du vaken och grubblar och har svårt att komma till ro.
d. Du kan aldrig sova utan sömntabletter och ofta vaknar du mitt i natten och kan inte somna om.

6
Din frukost består oftast av…

a. Fil och flingor, gröt med mjölk, någon frukt och/eller smörgåsar med pålägg.
b. Kaffe eller te och en bulle.
c. En slät kopp kaffe brukar jag få i mig.
d. Jag hinner aldrig äta frukost, men äter en chokladbit på förmiddagen så jag står mig fram till lunch.

7
Hur ofta har du huvudvärk, värk i nacke, axlar, ont i magen eller mår illa?

a. Nästan aldrig.
b. Någon gång i månaden.
c. Varje vecka.
d. Nästan varje dag.

8
När kände du dig senast riktigt utvilad?

a. Det gör jag varje morgon när jag vaknar.
b. I helgen.
c. Efter semestern.
d. Det kommer jag inte ihåg.

Poängräkning
Nu kan du poängsätta dina svar efter följande mall:
A = 0, B = 2, C = 4, D = 8

Räkna samman dina poäng och se efter hur hög din stressnivå är.

0-8
Du har en låg stressnivå. Fortsätt att ta hand om dig och försök behålla ditt sunda förhållningssätt till livet och dig själv.

10-24
Tidvis känner du dig stressad. Du har ingen farlig stressnivå, men ta dig i akt för din kropps signaler. Försök sätta en gräns mellan arbetstid och fritid. Tillåt dig att vara lat.

26-48
Du är i riskzonen. Du behöver stanna upp och inventera ditt liv, skaffa dig bättre vanor och lära dig prioritera. Var rädd om dig själv och din hälsa - du har bara en.

50-64
Du har troligtvis redan sprungit läck. För dig är det viktigt att förändra ditt sätt att leva, så att du kan laga sprickorna där din livsenergi läcker ut. Kanske behöver du ta hjälp av någon i din omgivning. I texten "Risken att börja läcka energi" får du några tips på hur du tar de första stegen mot ett liv i balans.

 

(Texten har tidigare varit publicerad i Svenska Journalen, 2004.)