Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Skriv bättre texter! För dig som vill lära dig mer om att skriva

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

 

 

 

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
14-11-26

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

Skrivguidning
Ge ditt bokprojekt en flygande målgång >>

 




Skrivguidning, översättning av böcker, litterära tjänster >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
  Lilla fotoskolan

En bild säger mer än tusen ord, brukar det heta. Möjligen ett slitet uttryck, men det är likväl sant. En bild förmedlar det som inte går att säga med ord.

Ofta vill vi berätta något med hjälp av både bilder och text. Den här artikeln är till för att hjälpa dig att ta lite bättre bilder, så att du lyckas föra fram ditt budskap.

1. Något om tekniken

Snåla inte
En bild visar ofta vad som händer under bråkdelen av en sekund. Du har tur om du lyckas fånga exakt det du vill på en gång. Ta upp hela rullen.
En proffsfotograf på en dagstidning kommer ofta hem med två eller tre rullar bara från ett uppdrag. Han räknar med att i bästa fall få ut ett par tre bra bilder från varje rulle.

Välj gärna ut fler än ett fotomotiv. Och ta bilderna ur flera vinklar och på olika avstånd. Det ger dig större valmöjlighet efteråt. Blir du riktigt nöjd kanske du använder fler bilder än du tänkt från början.

Rätt objektiv
Har du flera objektiv att välja mellan, välj då objektiv efter tanken med bilden. Har du ett zoomobjektiv, vilket är vanligt på många kameror till vardagsbruk är det lätt att skifta objektiv efter behov. Om du inte kan gå närmare motivet är det bra att kunna flytta dig närmare visuellt med hjälp av ett teleobjektiv.

Var noga med skärpan
Var noga med att ställa in skärpan på det som är motivet. Om skärpan istället hamnat på något i motivets närhet kan det vara förvirrande.

Ljuset
Ögat dras automatiskt till den ljusaste delen av bilden. Detta kan du medvetet utnyttja för att betona tanken med en bild. Men det kan också arbeta mot dig, om motivet ligger i skugga. Försök att undvika att få ovidkommande delar av bilden ljusare.

Direktljus i ansiktet gör det gärna platt och skarpt. Indirekt ljus ger mer spelrum åt nyanserna — karaktären.

Blixt
Undvik helst blixtbilder. Blixten skapar spöklika skuggor på en vägg. Flytta motivet minst ett par meter från väggen för att undvika dessa skuggor och göra väggen oskarp. Det kan vara ett bra knep även då du plåtar mot en brokig eller färgglad tapet eller någon annan orolig bakgrund.

Blända inte motivet genom att hålla blixten för nära. Håll dig drygt tre meter ifrån och använd ett litet teleobjektiv eller rikta blixten i taket (om det är ljust) eller en vägg, så dämpar du effekten. Eller häng en bit gasväv över blixten.
Du kan också använda en ljuskänsligare film (högre ASA-tal) för att slippa använda blixt över huvud taget.

Är du osäker på vilket som blir bäst kan du ta flera bilder både med och utan blixt. Då har du större möjlighet att välja i efterhand.

Skärpedjupet
Använd skärpedjupet för att betona det du vill säga med en bild och för att göra bilden intressantare och dra uppmärksamheten till den viktiga delen av bilden.

Den väsentliga delen av fotot ska vara skarp och vältecknad. Framför och bakom motivet kan bilden vara suddig. Teleobjektivet skapar automatiskt den effekten.

2. Tänk igenom Ditt budskap

Låt text och bild samverka
Samverkan mellan ord och bild ger en helhet. Fundera på vad texten ska handla om, så kan du säkert få flera uppslag till hur du ska komponera bilden.

Nya vinklar
Ta inte alla bilder rakt framifrån. Försök hitta nya vinklar. Det kan till exempel gälla vid klichésituationer, som när någon ska ta emot ett pris. Då är det vanligt med handskakningar och stela stela leenden. Samma sak när någon hälsas välkommen eller står bakom en talarstol och pratar. Använd din fantasi.

Försök att hitta ett nytt sätt att berätta historien. Om samma historia måste berättas igen, försök hitta nya vinklar. Över talarens axel, underifrån, ovanifrån. Se på för- och bakgrund. Finns det något i rummet som kan betona talarens identitet? Men tänk på att en bild tagen uppifrån betonar överlägsenhet och underifrån underdånighet.

Glöm inte bort att det till syvende och sist är personen folk är intresserade av. Även om du tycker att fotojobbet är dödstrist.

Något dominerande
Visa tydligt din ståndpunkt, att du har något att säga. Det gör budskapet intressantare att lyssna på och skapar kommunikation.

Vila eller handling
Att bilder väcker känslor eller får oss att tänka i vissa banor, är något vi kan ha nytta av när vi vill föra fram ett budskap.

Horisontella linjer och platthet beskriver en rörelse från vänster till höger. Det inger en känsla av lugn och stillhet. Vertikala linjer skapar å andra sidan kraft och seghet i en bild. Diagonaler och vinklar talar om rörelse och handling. Koncentriska, konvergerande linjer kan dra betraktarens ögon till bildens fokus.

Detta är effekter som kan ge fotot rätt stämning, till exempel som bakgrund till förgrundselement som du vill lyfta fram.

Liggande eller stående
Se på motivet och avgör om den har bred och platt (liggande) eller hög och smal form (stående). Ta stående bilder så ofta som det verkar rimligt och motivet tillåter det. Det gör det möjligt att skapa en mer omväxlande layout. Och din bild kanske kan hamna på omslaget.
Är du osäker på hur bilden ska användas i layouten kan det vara bra att ta både liggande och stående bilder av samma motiv.

Gå närmare
Gå så nära motivet som möjligt. Det definierar tydligare vad det är du vill fånga i bilden och du blir kvitt förvirrande omgivning. Motivet blir mer detaljerat och får bättre kvalitet och högre upplösning, eftersom du slipper redigera bort områden runt motivet i efterhand. På så sätt blir bilden mer verkningsfull både formgivningsmässigt och när det gäller att föra fram budskapet.

3. Gör motivet rättvisa

Motivets placering
Placera gärna motivet någon annanstans än i mitten av bilden. Det är där man förväntar sig att hitta det och visst är det lite trist att bara uppfylla förväntningar. Du kan till exempel placera motivet i någon av bildens skärningspunkter. Ett annat sätt är att placera horisontlinjen i någon högre upp eller längre ner än väntat.

Ska bilden friläggas (konturbeskäras) är det bra om bakgrunden är ljus och så enhetlig som möjligt.

Förgrunden
Låt betraktaren titta genom något som finns i förgrunden. Sådant gör honom eller henne engagerad, eftersom det ger en känsla av att vara med.

Förgrunden betyder mycket i exempelvis en bild av ett landskap. Ett grässtrå, en trädgren eller en människa i förgrunden skapar djupkänsla i bilden.

Luft
Lämna gärna luft (=utrymme) i den riktning motivet rör sig, så understryker du rörelsen. Annars känns det som om motivet rör sig ut ur bilden. Detta är också en effekt att använda sig av om det är den känslan man vill skapa.

Porträtt
Bakgrunden kan förklara personligheten på den du porträtterar. Hjälper läsaren att se det viktiga redan vid första ögonkastet. Kan ofta vara bra att ta en bild i personens verkliga miljö, hellre än i studiomiljö. Det gör personen intressantare.

Men se dig för, så att bakgrunden inte blir en obehaglig överraskning. Var medveten om allt som finns innanför bildramen när du tar en bild. Så att det inte visar sig att ett träd växer upp ur huvudet på den porträtterade.

Människor är individer. Jubilarer, politiker, folk som tar emot utmärkelser, tjänstemän etcetera... Alla har de skillnader i karaktär och personlighet, det gäller bara att kunna fånga den på bild. Det kan du göra genom att försöka avspegla en attityd. Då kan till och med en arrangerad grupp med små porträttbilder på en sida bli riktigt intressant.

Solsken ger skarpa skuggor, vilket inte blir snyggt på porträtt. Då är det bättre att placera personen i skuggan med indirekt ljus. Tar du ändå en porträttbild i solsken kan det vara bra att kompensera ljuset med fotoblixten. Den jämnar ut ljuset i den porträtterades ansikte och tar bort de djupa skuggor som solen kan bilda.
Ta då gärna bilden i motljus, det vill säga med ljuset i ryggen och blixten i ansiktet. Solljus framifrån gör ett ansikte platt. Uppifrån ger mörka ögonhålor och en lång nässkugga.

Lite småprat innan du ska ta bilden lättar upp stämningen. Det hjälper inte att säga omelett. Om du vill att motivet ska le måste du roa honom eller henne. Men alla bilder behöver inte föreställa glada människor. Det viktiga är att ansiktets liv återges.

Flera personer på ett porträtt
Packa dem tätt tillsammans. Det gör att du kan komma närmare dem och få med fler detaljer. Det "personliga utrymmet" som vi alla vill ha runt oss när vi rör oss bland folk, ser större ut på ett foto än man upplever det i verkligheten.

4. Undvik obehagliga överraskningar

Se upp för alltför skarpa kontraster som kan förstöra bilden, mörka föremål mot en ljus bakgrund, stolpar, kablar och så vidare.

Tänk på var du har bildens kanter, så att du inte oavsiktligt stympar en människa genom att kapa av henne en fot eller en bit av armen.

Komponera bilden redan i sökaren. Att flytta kameran lite åt något håll kan vara allt som behövs för att huvudmotivet ska bli bra utan att omgivningen är lämnad åt slumpen.