Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
  Sju sätt att spara tid och pengar

När du ska planera din trycksak, är det bra att veta några saker som kan underlätta arbetet för din och även förhindra att kostnaderna växer dig över huvudet.

1 Bra bildoriginal
Se till att du har så bra bildoriginal som möjligt. En bild som inte behöver efterbehandlas eller korrigeras tar mindre tid att färdigställa för tryck. Det blir billigare för dig. En bild som måste beskäras förlorar i upplösning, vilket kan försämra kvaliteten avsevärt.

2 Ta bilderna själv
Tänker du fotografera själv? Läs då Lilla fotoskolan på den här webbplatsen. Där finns många bra tips att ta till sig.

3 Färdiga texter
Se till att alla texter är helt färdiga, både språkligt och innehållsmässigt, före korrekturstadiet. Då blir eventuella ändringar i korrekturet inte så omfattande. Alla korrigeringar blir dyrare och mer arbetskrävande ju senare de görs.

4 Skissa på ett upplägg
Har du idéer om hur din trycksak ska se ut, vilka typsnitt som ska användas och så vidare? Skissa allt detta på papper, så är det lättare för dig att göra beställningen. Du sparar tid och undviker onödiga missförstånd.

5 Detaljerad offert
Gör offertförfrågan så detaljerad som möjligt för att slippa extra debiteringar. Tänk igenom allt noggrant, så att du inte glömmer viktiga poster. Är du osäker på vad du ska ha med, mejla till oss på pley@pley.se. Vi ger dig gärna några tips.

6 Kontrollera offerten
Kontrollera vad som ingår och inte ingår i den offert du fått. Be om pris på tilläggsbeställningar, så du inte blir obehagligt överraskad när fakturan kommer.

7 Detta kan kosta extra
Sådant som du glömt ta med i offertförfrågan eller som du inte visste när trycksaken beställdes, till exempel antalet bilder och friläggning av bilder.
Ändringar som du gör under arbetets gång, till exempel extra tryckark, ökad upplaga, dyrare papperskvalitet, fler tryckfärger eller efterbehandling.
Inskrivning av texter, extra korrekturvändor, arbete hos reproföretag, exempelvis retuschering och tryckanpassning av bilder.
Bud- eller fraktkostnader, eventuell reklamskatt samt moms.